Jóllét Forrás

találkozási tér

Csoport hírek

Ezen az oldalon találhatod a csoportok híreit.

Közösségi keretek és a Szabad Tanulás - Szabad Tanulás

2024. május 23.-án került sor egy nyílt találkozóra, ahol a Szabad tanulásban lévő közösségi keretekről beszélgettünk. Kiemelt figyelmet kapott a család, a környezet és a közösség meghatározó ereje, a jelenlegi iskolarendszer és az ipari társadalom romboló hatása; és a szabad tanulást támogató lehetőségek. A korábbi és az új résztvevők megosztották azt is, hogyan kapcsolódnak a szabad tanuláshoz és mit gondolnak a közösségi keretekről.

A rövid bemutatkozást követően áttértünk a keret és korlát fogalmára és a közöttük lévő különbségekre. A keret biztonságot jelent, ami a gyermek és a közösség szempontjából jelentőségteljes, ellentétben a korláttal, amelynek negatív és tiltó hatása vanA kereteknek szabad akarat az alapja, saját elhatározás, a tudás és ismeret másféle megközelítésének elfogadása. A szabad tanulásnak vannak keretei,-fogalmazza Andrea- ami egy olyan közeget biztosít, ahol egyénileg tud fejlődni, kibontakozni és biztonságban is érzi magát mind gyermek, mind felnőtt.
Az együtt létrehozott keretek fontosságát emelte ki Lívia, aki megosztotta tapasztalatát arról, hogy gyermekei a falubéli gyerekekkel közösen saját kereteket és szabályokat állítanak fel játékuk során.

Új társaink, Évi és Ágnes, az iskola hatásairól számoltak be, mivel mindketten testközelből érzik ezeknek a negatív oldalát. Sok a tanulással kapcsolatos probléma, a gyermekek mások és a tanítási módszerek nem változtak, elavultak. A gyermeknek viselkedésével meg kell felelnie, ahol a kihágást vagy a mást büntetik. Időprés, teljesítménykényszer, nyomás, megfelelési kényszer veszi körbe. Végeredményként egy frusztrált gyerek kerül ki, aki kevés tudást tud gyűjteni és befogadni, mert a természetes kíváncsisága és motivációja el van fojtva. Évi hozzátette, hogy a "problémás" gyermek nem kell az iskoláknak, mivel nincs elegendő szakképzett nevelő és a túljelentkezés meg a beintegrálás módszerének fejletlensége megnehezíti a bejutást. Jobbra kell csinálni az iskolákat, és rugamatlanság esetén a szülőknek kell lépni, és bevezetni az új tanítási-nevelési módszereket. Egyértelműen a szabad akarattól függ a szabad tanulás, és mivel ezt a jelenlegi iskolarendszer gátolja, szemben áll egymással a szabad tanulás a porosz nevelésrendszerű iskolával. Ottó, amíg iskolában tanított, egy szakkör során inditotta el és látta a szabad tanulás csodáját, ami a magántanulók körében kevésbé volt sikeres. A tér, egy áldásos környezet  kialakításának fontosságát emelte ki, melyben készségfejlesztésre motiváltak a gyerekek.

A családnak és a közösségnek nagyon fontos és meghatározó szerepe van a gyermekek életében. A szülők hatása sem mindegy, mert a gyermek feljődését elsődlegesen ez határozza meg.A minőségi együttlét biztos jelenlétet ad a gyerek életébe. Különbözőek a gyerekek, más módokon közelítik meg az életet. Ha az ember önazonos, akkor sokkal könnyebb az élet, de a gyermeknek is van része, munkája és van útja.
Az a mély, ösztönös tudás és cselekvés van az anyákban, ami meghatározza a gyermeket és a család stabilitását. ”Ha rendben van, kompetens és segítő tud lenni a gyermekei életében, a családban, ha nincs rendben, akkor meginog a biztonságérzet.” A szülői feladattal kapcsolatban az alábbiak nagyon fontos kérdések:“Tisztában vagyok-e a nehézségekkel, és vállalom-e a felelősséget?”;”Mi a legjobb a gyermekemnek?” Ezek minden szülőben előjönnek és ez rendjén is van. A társak egyetértettek abban, hogy ”ha a szülő rendben van, minden rendben van”.

Tágabb, de szintén fontos hatása van a közösségnek, amihez a család is tartozik. Ágnes megjegyezte, hogy a valódi közösségek nem időtöltésre, hanem komoly életproblémák megoldásának érdekében szerveződnek, a megoldódásig segítséget adnak az embereknek, segítenek megőrizni a hitet és az erőt. Ideig-óráig tartó virtuális közösségek helyett valódi közösséget kellene létrehozni, de a virtuális térben is működőképes egy közösség, ha alapja a személyes ismeretségre, tiszteletre és bizalomra épül. Erre Ottó példának felhozta a kisgyermekes édesanyákat, akik megtalálják egymást, ezzel létrehozva egy szabad légkörű közösséget. Közösségépítés városi életvitelben, ahol az ember a saját életét sem tudja élni, az együttműködés és a megoldások keresése nehezebb az időbeosztás meg a véleménykülönbségek miatt. Az életkörülmények korlátozhatják a szabad tanulás vágyát és terét, ezért más terek, más módszerek és lehetőségek feltárása kell a szabad tanulás megéléséhez.

Megoszlott a vélemény a beszélgetők között arról, hogy van vagy nincs lehetőség szabad tanulásra és közösségformálásra a városban. Az egyik oldal azzal értett egyet, hogy a város az ipari társadalomnak képződménye, ahol arra van igény, hogy végrehajtókat neveljenek ki az iskolában. Ez a rendszer akadályozza a szabad tanulást és kapcsolódást. Alternatívák kellenek, amik önfeláldozással járhatnak, például költözés emberibb léptékű helyekre és a gyereket a városból kivinni kistelepülésre egy ottani közösségbe. Városon szembe megyünk az árral.

A másik oldal pedig azt vallotta, hogy egyszerűbb ismerkedni városban és ha valami új, akkor könnyeb csatlakozni. Az is elhangzott hogy a személyiségtől és kitartástól függ, hogyan lehet megtalálni az embereket, azt az egy-két családot, akik ebben partnerek tudnak lenni, akikkel lehet kapcsolódni és a gyerekek is megélhetik önmagukat. Aki pedig vidékre vagy kistelepülésre költözik, az találkozhat zárt és kirekesztő natív közösséggel is.

A nagyobb kiterjedésű környezetről is érdekes beszámolókat hallhattunk. Lívia énekcsoportot kezdeményezett falujában, amiről örömmel azt osztotta meg, hogy a gyerekek élvezik a közös éneklést, és a falubéli gyerekek saját maguk alkotják szabályaikat a közösségükben.Úgy véli, hogy a gyermekek a falu-közösségben élő emberek tevékenységei során és a gyermekközösségekben egymástól tudnak tanulni. Egy közösségbe pedig becsatlakozva fel lehet térképezni az érdeklődési köröket és a kincseket, a mesterembereket és a lehetőségeket- erősítette meg Ottó. Autonóm, önszabályozó közösséget tudnak a gyerekek létrehozni, amibe a felnőttek impulzusokat, lehetőségeket tudnak bevinni.Az egész település is egy szabad tanulási térré válik, amihez elengedhetetlen egy folyamatosan fejlődő közösség mag.

Összefoglalva, a beszégetés során több nézőpontból sikerült képet kapnunk arról, hogy a keretek fontos részt alkotnak minden elemében a tanulásnak, a jelenegi rendszer alkalmatlan a szabad tanulás befogadására és a közösségnek,családnak és környezetnek a hatása sokféleképpen hat ki a szabad tanulásra. A szülőnek, pedagógusnak és gyereknek egyaránt vannak feladatai. Meg kell hagyni a gyerekeknek az összekapcsolódást, és a saját szabályrendszerük kialakítását ahhoz, hogy egymást támogassák. És végül, elengedhetetlen a tudatosság és a felelősségvállalás magunkért, gyermekeinkért és egymásért. 

Tóth Eszter Anna, 2025-01-16


Élelem-közösség találkozó, megújult csoportleírás - Élelem-közösség

Az Élelem-közösség életében két fontos történés zajlott a napokban.

  • Nyitott találkozót tartottunk
  • Megújítottuk a csoport leírását

Az Élelem-közösség csoport nyitott online találkozójára február 27-én került sor.

A beszélgetésen körbejártuk, ki mit ért élelem-közösség kifejezés alatt, milyen az a magforrás közösség, az erre a működésre való törekvésben milyen feladatokkal, kihívásokkal szembesülnek a közösség tagjai.

A találkozón "kezdők és haladók" egyaránt részt vettek, így a tapasztalatcsere mellett kérdések és elképzelések egyaránt helyet kaptak, ilyen módon friss szemmel rátekintve egy-egy problémára.

A beszélgetés azzal zárult, hogy a jelenlévők kapcsolatot építettek, így az összekapcsolódás és egymás támogatása a találkozót követően is folytatódhat.

A találkozóról hangfelvétel készült, amelyet "Az új világ hangjai" hangcsatornán elérhetővé tettünk ITT.

A csoport leírását és megállapodását megújítottuk

A találkozó által is inspirálva a leírásban megfogalmaztuk, mit értünk élelem-közösség alatt, pontosítottuk a csoport célját és hogy kiket várunk a csoportba. A csoportmegállapodásban pedig megjelenítettük, hogy ez a csoport magforrás típusú körként működik.

Mindezt a csoport bemutatkozásánál találjátok: https://jolletforras.hu/csoport/12/elelem-kozosseg

Aki ennek alapján hívást érez, hogy csatlakozzon hozzánk, szeretettel várjuk!

P. Horváth Andrea, 2024-03-03


A Lelki egészség csoport tervezett programjai - Lelki egészség

A Lelki egészség csoport azt tűzte ki célul, hogy olyan témákkal foglalkozunk közösen, amelyek segítenek a külső változásokat megalapozó belső utunkon haladni. Nehézségeink, feladataink, élményeink, jó gyakorlatok és tapasztalatok megosztása segítségével.

A januári első csoporttalálkozón az elengedés és reziliencia volt a választott témánk. A találkozó végén abban is megállapodtak a résztvevők, hogy további beszélgetésekkel folytatjuk a közös munkát. Olyan módon, hogy újabb témákat járunk körbe. Ehhez előbb összegyűjtjük az ötleteket, majd rendezzük és megbeszéljük, hogy mikor melyik témát válasszuk.

A találkozókra havonta egy alkalommal kerül majd sor, hasonlóképp egyelőre online Zoom-on. Az eddigi ötletelés alapján a következő témákat találtuk:

  • Érzelemtől az értelemig
  • Tompaságtól az érzékelésig, a férfi és női energia, érzékelés és érzékenység kérdésköre
  • Hála
  • Lelki egészség és közösség
  • Jó gyakorlatok egyéni életünkben és a közösségekben (család, kapcsolatok, társadalom)
  • Önfelvállalás

A beszélgetésekhez az ötletgazdák egy-egy rövid felvezetővel készülnek majd, amelyekben saját meglátásaik és tapasztalataik megosztásával inspirálják a közös beszélgetést.

A következő eseményt hamarosan közzétesszük.

Ha már regisztráltál a Portálon, hírlevélben tájékoztatunk majd.
Ha egyelőre csak távolabbról érdeklődsz és még nem vagy fent a Portálon, akkor pedig iratkozz fel hírlevelünkre, hogy közvetlenül értesíthessünk: https://forms.gle/S18g4L3TAPC9ZMe99

 

P. Horváth Andrea, 2024-01-18, módosítva: 2024-01-28


A kommunikáció színei - tematikus beszélgetés - Az új világ hangjai

"Az új világ hangjai" program soron következő tematikus beszélgetésének témája a kommunikáció. Hányféleképpen kap helyet az életünkben, közösségi kapcsolódásainban és önkifejezésünk során? Milyennek képzeljük a kommunikáció formáit, helyét és szerepét az új világban, amit vágyunk és építünk? Ki milyen feladatot lát a maga számára ezen a területen?

A kommunikáció színei az azonos című, december 3-i adáshoz kapcsolódó nyitott, tematikus beszélgetés.

A témakör igen tágas, így várhatóan újabb beszélgetésekkel és programokkal folytatjuk majd ezt a témát.

Szeretettel hívjuk és várjuk mindazokat, akik érintve érzik magukat ezzel a témával, szívesen megmutatnánk saját gondolataikat, cselekvéseiket és ismernék meg másokét is.

Az esemény részleteit itt találjátok, ugyanitt tudtok jelentkezni is a programra:

https://jolletforras.hu/esemeny/45/tematikus-beszelgetes-a-kommunikacio-szinei

 

P. Horváth Andrea, 2024-01-03


Beszélgetés a jövő iskolájáról - Szabad Tanulás

Az új világ hangjai keretében Pataki Andrea beszélgetett Ludescher Ottóval, hogy mi a jövőképe a gyerekek tanulásával kapcsolatban. A podcastot itt hallgathatod meg: A jövő iskolája a szabad tanulóközösség

Beszélgetés a jövő iskolájáról

2023. október 12.-én "Tematikus beszélgetés a jövő iskolájáról" egy online találkozó volt, ahol az ott résztvevők osztották meg egymással a gondolataikat a témával kapcsolatban. Itt hallgathatod meg a beszélgetés felvételét: https://spotifyanchor-web.app.link/e/fEFYu9hxRDb 

Hogy ezt a megkezdett munkát folytatni tudjuk és új érdeklődők is bekapcsolódhassanak, létrehoztuk a Szabad Tanulás csoportot. A csoport célja, hogy az érintettek (gyerekek, szülők, pedagógusok és bárki, aki szívén viseli ezt a kérdést) találkozhassanak, megmutathassák egymásnak elképzeléseiket, tapasztalataikat és akár külön, akár új programokban együtt elkezdhessék, illetve folytathassák cselekvéseiket.

Reményeink szerint jövőképeink megosztása tovább folytatódik és egyre többen bekapcsolódnak majd a saját képeikkel és cselekvéseikkel. 😊

Szeretettel várjuk az érdeklődőket a Szabad Tanulás csoportban!

Ludescher Ottó, 2023-10-28, módosítva: 2024-05-13


Megújul A Keltető - "Keltető" közösségi tér

Kedves Társak és mindazok, akik figyelemmel követik A Keltető folyamatait!

Új szakaszhoz érkeztünk, amelynél szervezőként szükségesnek látjuk, hogy megújítsuk azokat a kereteket, amelyeket A Keltető néven ismerünk.

Ez a következőket jelenti:

  • Egyértelműbben fogalmazzuk meg az eddig programok célját, benne A Keltető közösségi tér és havi találkozók, valamint a Tűzmag csoport és találkozóinak feladatait.
  • Új elemeket és kereteket hozunk be az új világ építéséhez kapcsolódó folyamatokba. Úgymint a jövőkép és feladatvállalás, cselekvés szintje, amelyhez kapcsolódik Az új világ hangjai hangcsatorna, amely kezdeményezéshez már többen kapcsolódtok. Ám ez nem pusztán hangcsatorna és beszélgetés, hanem egyben felvezetője egy-egy tematikus beszélgetésnek, amelyekből azután tematikus munkacsoportok tudnak kialakulni, ahonnan pedig együttműködések és konkrét cselekvések nőhetik ki magukat.
  • Mindezekkel tehát konkrét kereteket és folyamatokat alakítunk ki a beszélgetésektől, együtt gondolkodási alkalmaktól a közös cselekvésekig. Valamennyi új és régi program szerves egészként, egymást támogatva segíti a fejlődést. 
  • Még hangsúlyosabban foglalkozunk azzal, hogy láthatóvá és hallhatóvá váljunk, hogy az új világ építői idetaláljanak és ezekhez a jól körvonalazott terekhez és programokhoz tudjanak kapcsolódni.
  • Mindehhez pedig a Társadalmi Jóllét Portál ad megfelelő online teret.

Ilyen formán tehát A Keltető átalakul majd, hogy mind erőteljesebben látszódjanak a körvonalai és végre cselekvési folyamatokkal tudjon megtöltődni, életre kelni a tér.

Aki érez magában kíváncsiságot, még inkább elköteleződést, hogy elképzeléseinket megismerje és lehetősége szerint feladatot is vállaljon, azokat szeretettel várjuk a következő találkozón, amelynek időpontja 2023. szeptember 7. 18.00 óra. 

További részletek és jelentkezés: https://jolletforras.hu/esemeny/37/uj-vilag-epitok-kozossegi-talalkozoja-2023-szeptember

P. Horváth Andrea, 2023-08-22


A Keltető csoport a Portálon - "Keltető" közösségi tér

 A keltető

Új csoporttal gazdagodtunk. A Keltető csoport a közösségek közösségi tere kíván lenni, ahol egyéni közösségkeresőket meglévő közösségekkel, közösségeket pedig egymással segítenek összekapcsolódni, miközben szem előtt tartják az egyén-közösség-hálózat szintek egymást támogató fejlődését, az ebben való tapasztalatcserét, gazdagodást.

Olvasd el a bemutatkozót és ha hívást érzel, csatlakozz a csoporthoz!

A Keltető csoport

P. Horváth Andrea, 2022-10-02, módosítva: 2023-02-24