Mindig az eredeti tiszta célok mentén
Jó tudatában lenni mindig, hogy mi az aktuális motivációnk, ami irányítja a cselekedeteinket, hogy ne térjünk le az eredeti célról. Például ha szeretném megajándékozni az embereket különleges élményekkel az ételeken és a megteremtett miliőn keresztül, akkor ebből kiindulva ésszerű lépés, hogyha létrehozok egy éttermet. Ez így rendben is van. De ha az étterem megnyitása után hatalmas plakátokon hirdetem az éttermet, az eredeti motiváció sérül, mivel ez esetben a hangsúly áttevődik arra, hogy minél több ember térjen be az étterembe, és az eredeti célom más részei elhomályosulnak.
Az én esetemben a Társadalmi Jóllét Portált azért kezdtem el fejleszteni, mert szeretnék tenni azért, hogy azok az emberek akik egy emberibb, jobb világ érdekében tevékenykednek, azok könnyebben egymásra találjanak. Több hónap után a portál fejlesztése eljutott arra a szintre, hogy lehessen behívni az embereket. Ezek után normálisnak tűnne, hogy annak érdekében teszek, hogy minél többen regisztráljanak a portálon, de ez így mégis téves út.
Mindezekkel kapcsolatban a Pataki Andrea által képviselt új (szelíd) marketing jut az eszembe. Ha létrehozok egy jó terméket, mondjuk szilvalekvárt, abból a célból fakadóan, mert szeretném, hogy az emberek jó szilvalekvárt egyenek, akkor az eredeti célomat nem írhatja felül az, hogy minél többet szeretnék eladni a szilvalekvárból. Ügyelnem kell, hogy a nemes cél vezessen minden esetben. Így lehet, hogy az lesz, hogy oktatóvideókat fogok végül készíteni, hogy minél többen jó szilvalekvárt készítsenek, vagy azért teszek, hogy más vállalkozások is át tudják venni az általam kifejlesztett technológiát. Így teljesül igazából az eredeti tiszta és nemes célom.
Ebből kiindulva elsődleges fókuszba nem a portált helyezem, hanem azt, hogy hogyan tudok segédkezni egy olyan támogató környezet létrejöttében, amelyben az emberek tudnak jó ügyek mentén találkozni és összekapcsolódnak egymással. Ezért ez sokkal több rétegű, mint egy weboldal lefejlesztése.
Egyszerűbben megfogalmazva, ha el szeretnék valamit adni, akkor azért fogok tenni, hogy a másik embert meggyőzzem, hogy az én termékemre vágyik (lásd reklámok), de ha azt nézem, hogy mire van szükségük az embereknek, akkor képességeim szerint olyasmit tudok létrehozni, amivel meg tudom kínálni az embereket. Nem befolyásolni akarok, hanem megérteni, nem kampányt folytatni, hanem folyamatos párbeszédben lenni.
Ludescher Ottó, 2022-12-25